donderdag 27 maart 2008

Over de scriptie (deel 3)

Na de teruggave van de scriptie in januari, heb ik met Christoffel overlegd over de manier waarop ik deze alsnog ga voltooien. Daarvoor hebben we even een korte opsomming gemaakt met mogelijke elementen. De nadruk voor mijn scriptie komt meer te liggen op het storyboard.

De scriptie gaat nog steeds over animatiefilm en stripverhalen, maar nu meer gedacht vanuit het storyboard. Het storyboard kan worden gezien als de combinatie tussen de strip aan de ene kant en de animatiefilm aan de andere. In de scriptie ga ik onderzoeken op welke manieren het storyboard beide media combineert. Hiervoor ga ik o.a. films kijken en strips lezen. Op die manier wil ik mij verdiepen in de bouw van een beeldend verhaal en er zo meer over leren, mede voor het maken van mijn eigen storyboard. Dat zal de basis zijn voor mijn eindfilm hiervan.

Intussen is na de voortgangbespreking van eind maart (26-03-2008) besloten, dat ik mijn scriptie ga afschrijven in de zomervakantie, als de film voltooid is. De tijd voor de scriptie is momenteel voorbij, waardoor deze de maaktijd van de film in de weg ging staan. Het grootste deel van het onderzoek dat ik voor de scriptie heb gedaan, kan ik gewoon benutten voor de eindfilm. Er is nu alleen geen tijd om dit volledig uit te schrijven en tegelijk aan de film te werken. Na de afronding van de eindfilm een nieuwe update over de scriptie.
.

zaterdag 1 maart 2008

Op zoek naar materiaal...

Op zoek naar de verdere stijl voor deze film, ben ik gaan zoeken naar materialen waaruit ik de achtergronden kan samenstellen. Ik wil hiervoor een collagetechniek gaan gebruiken. Ik heb al wat dingen gevonden, die misschien heel aardig zullen werken hiervoor.
.
Vanaf de zomer heb ik al zo'n 240 foto's van luchten met wolken gemaakt. Het was mijn intentie daar iets mee te doen voor de film. Niet dat ik alleen foto's als achtergrond wilde gaan gebruiken, maar ik dacht al wel aan het eventuele gebruiken van een collagetechniek. Deze foto's zijn nog steeds nuttig om als onderdeel voor achtergronden te gebruiken, maar er is meer.
.
Voor de lucht wil ik een tekenachtig effect hebben. Dit moet passen bij de stijl en uiterlijk van de piloot. Ik ben gaan schilderen en kleuren met materialen. Er kwam zoals altijd niet meteen iets uit wat bruikbaar is. Toen ik ging scannen ontdekte ik dat deze structuren er op 400% grootte meteen heel anders uitzien. Je ziet dan maar een klein deeltje van het A4, dus dit vel papier kan voor meerdere achtergronden in de film worden gebruikt. Daarnaast kan het ook nog worden gedraaid en gespiegeld. Voor het efficiƫnt werken, is deze techniek handig. Op 400% zie je de kleurovergangen, spatten en lijnen van de verf anders. De structuur van de verf en papier zijn ook te zien. Ik ontdekte nu patronen en vormen voor in mijn lucht die toevallig zijn ontstaan. Een aantal voorbeelden van zulke patronen.
.
.







.
.
Hier een gecombineerde stijltest, waarover ik nog niet tevreden ben. Voor achtergronden in de film moet de combinatie veel beter afgestemd worden op elkaar. Toch geeft het wel het idee achter de achtergronden weer en de fotoluchten en structuren zijn goed te combineren.
.

Wolken op de voorgrond ga ik na wat experimenteren toch maken van ingescande watten. Ik heb ook geprobeerd met potlood, verf, inkt, schuim, slagroom, scheerschuim, textiel en gescheurd papier, maar dit werkte toch niet zo goed. Eerder had ik ook watten gescand, maar het leek op het beeldscherm meer op een harig schaap dan op wolken. Intussen beschik ik over een heleboel watten met een betere structuur. Dit blijkt toch bruikbaar. Ik heb hier een scan van gemaakt en het ziet er beter uit dan de watten die ik eerst gebruikte. Deze moeten nog wel worden bewerkt, om ze beter in de juiste stijl te krijgen.
.










Het hoofdkarakter ga ik proberen in dezelfde stijl te houden als in de tekeningen op papier, al ga ik alles wel animeren in TV-Paint. Over de lossere lijnvoering en het effect om met minder kleur meer diepte te suggereren, ben ik best tevreden en ze zouden kunnen aansluiten op de rest van de hierboven beschreven materialen. Ik kan de piloot nu aanzienlijk snel tekenen. Voor de film wil ik hetzelfde effect gebruiken, maar dan getekend met de digitale pen en potlood in TV-Paint.

.

Hieronder mijn eerste test hiermee, de piloot direct in TV-paint. Wat stijl betreft komt het al redelijk in de buurt. Hij wordt nog wel verbeterd.

.

Voorlopig experimenteer ik nog even verder met de achtergronden, om een goede mengvorm hiervan te maken.

Karaktertekeningen