maandag 29 september 2008

Week 40

De afgelopen week ben ik mijn digitale storyboard gaan tekenen. In schets heb ik deze af, dus ben ik nu digitaal de layout van mijn shots aan het bepalen. Dat geeft een goed beeld hoe de animatie moet gaan worden. Het is nog best een flinke animeerklus, maar daarna kan ik mijn filmpje wel voltooid noemen. Ook bevat het nu wat meer karakteranimatie. Veel van de storyboardschetsjes zijn in uitgewerkte vorm ook de keyposes van de animatie.

Na een gesprek met Paul Moggré vrijdag, ben ik een beetje aan het twijfelen over de structuur van de lucht. Voorlopig laat ik deze keuze even bezinken, totdat ik zeker weet wat ik zelf de best passende lucht vind. Ik ga me nu eerst concentereren op de karakteranimatie van de piloot en zijn vliegtuig. Ik weet wat ik allemaal nog moet maken, dus dat kan ik gaan inplannen.

Week 41 wordt een week van hard doorwerken. In ieder geval moet ik zo snel mogelijk aan de slag met de nieuwe shots en het voltooien van de oude...
.

zondag 21 september 2008

Week 39

Na het gesprek met Maarten Koopman vorige week, ben ik het nieuwe luchteffect gaan toepassen op meerdere shots. Sommige luchten zijn daarbij wat meer werk dan verwacht, maar op zich gaat dit aanpassen snel genoeg.

Intussen ben ik vooral de nieuwe shots aan het uittekenen, in schets. Hoe die moeten worden en welke shots nodig zijn voor deze film. Vooral voor het laatste deel van de film maak ik een storyboard (meteen plaatje-voor-plaatje digitaal, in TV-Paint). Het is in ieder geval een stuk duidelijker, maar ook wat korter. Veel bewegingen kunnen worden hergebruikt (of overgetrokken) van eerder onbenut of weggeknipt materiaal. Dat scheelt veel tijd. De tekeningen in het storyboard blijven vrij eenvoudig, al zullen die wel de uitgangsbasis vormen voor de overige shots. Vooral de shots waarin het vliegtuig geen actieve rol speelt.

Over het vliegtuig gesproken. Ik heb Bas gevraagd of hij een manier wist om het vliegtuig grafisch wat scherper te krijgen. Op sommige plaatsen zag het vliegtuig er af en toe een beetje onscherp uit.
Ook heb ik een nieuw belichtingseffect van hem gekregen, dat waarschijnlijk ook mogelijkheden biedt. Het 3D model komt dan scherper en meer getekend over, waardoor het geheel mogelijk nog beter aansluit op elkaar. Ik ben nu aan het bepalen wat ik beter in mijn film vind passen. In ieder geval: bedankt Bas!
.

dinsdag 16 september 2008

Week 38

Vanaf deze week nieuw, om wat meer continuïteit te scheppen. Ik ga een wekelijks logboek bijhouden. Daarmee beschrijf ik de laatste 12 weken van mijn project en hoe ik te werk ga. Het begint bij week 38 (deze week) en loopt door t/m week 49 (de week van 1 december). Hopelijk vergroot dit het overzicht voor mijzelf, maar ook voor anderen.

Week 38 stond vooral in het teken om een nieuw effect te vinden voor de lucht. Rustig verder werkend, heb ik intussen een effect gemaakt, waarbij de kleurpotloodstructuur terugkomt in de lucht. Zo sluit deze aan bij het vliegtuig en het karakter en geeft de lucht een getekend uiterlijk. Daarnaast zorgt het dat verdere wolken minder opvallen, omdat die doorzichtiger zijn, wat wordt versterkt door de potloodstrepen. Er ontstaat door het effect ook wat snelheidssuggestie.

Naarmate de film verder vorderd, zullen de luchten steeds leger zijn. Dat richt de aandacht het ene rondzwevende wolkje. Daarnaast wordt de lucht er rustiger van, wat vooral in verdere shots een voordeel zal zijn.
Plaatjes: eerste is zónder potloodlucht/ tweede is mét potloodlucht.
.









.
De lucht bestaat dan vooral uit deze ingescande potloodsstructuur en kleurverlopen om variatie aan te brengen (en het geheel rustig ogend te houden). Intussen heb ik dit effect toegepast op enkele shots.

Daarnaast ben ik begonnen met de opdeling van de looping. Daar komen 2 nieuwe close-ups in te zitten. Ook wordt de beweging opgedeeld in meerdere shots. Het zal niet langer één lang shot zijn met één grote beweging. Verder denk en teken ik nu het einde van de film uit. Daarover meer in een volgend bericht.
.