zaterdag 19 januari 2008

De pitch van 17 januari

Om 12:00 uur was het aan mij de beurt om ideeën te presenteren aan mensen van buiten de academie. Zij gingen hun mening en advies geven, terwijl ze onze filmplannen daarvoor nooit gezien hadden. Dit zorgt voor een nieuwe kijk op ideeën en is een oefening voor een mogelijke pitchpresentatie in de animatiewereld na de academie. Het is bedoeld om te leren ideeën te presenteren, zodat onbekenden de mogelijkheden van het filmidee zien. Sarah Lugthart (VBF), Erik van Drunen (HAFF) en Leon van Rooij (LADDS & PLAYGROUNDS) gingen hun visie geven op mijn idee.De presentatie ging goed. Ik kon mijn verhaal duidelijk en volledig vertellen. Het werd niet warrig en ik stond er redelijk zelfverzekerd bij. Echt zenuwachtig was ik niet meer toen het begon. Gelukkig maar, want dit was bij de oefenpitch allemaal wel anders.

Ik heb laten zien wat ik tot nu toe heb. Het was daarbij jammer dat ik een aantal dingen nog niet heb en dus ook niet kon tonen, zoals bewegende beelden, een (moving) storyboard of een impressie van een mogelijke stijl. Voor al deze onderdelen was het momenteel helaas nog te vroeg.
Er volgden nog wat nuttige opmerkingen en goede raad, zoals:

* Bij een echte pitch (als je in animatie werkt) zou je wel beweging, stijlvoorbeelden en storyboard moeten tonen. Dat geeft al een beeld van het eindresultaat en maakt opdrachtgevers en geldschieters enthousiast.

* Als er geen animatie/storyboard bij de presentatie is, neem dan een reel mee met voorbeelden van ouder werk. Zodat men toch je capaciteiten kan zien. Dat kan veel zeggen over de haalbaarheid van het project. Nu was het wat lastiger in te schatten voor het pitchpanel.

* Het verhaal spreekt aan. Ze wilden graag zien welke situaties de piloot gaat meemaken.

* Ze vonden het proces tot nu toe, hoewel misschien wat uitgebreid (zeker voor een pitch), een goede ontwikkeling tonen.

* Ze waren benieuwd hoe de piloot beweegt/acteert. Pas als je dit kunt zien weet je hoe de figuur echt in de film over gaat komen. Ook zegt het iets over de haalbaarheid van de animatie. Het is tot nu toe een goed en aansprekend karakter.

* Collage-achtige achtergronden en stijl vonden ze een goed idee. Een Flash-achtige stijl vonden ze een slecht idee. Gelukkig maar, ik ook...

* Het moet niet té slapstick cartoonachtig worden. Iets om op te letten bij de stijl van de film.

* Het hoofdkarakter misschien in de stijl van de wolken houden. Een suggestie. Cartoonachtig in combinatie met een wat realistischere achtergrond zou ook goed kunnen werken.

* Goed uitkijken met de tijd, want die vliegt!

Een aantal van deze opmerkingen kwam later ook terug bij het nabespreken. Ik kan zeker verder met mijn project. Een aantal opmerkingen onderstreepten gedachten die ik eerder al had over het project. Er zijn genoeg dingen waarmee ik voorlopig flink aan de slag kan!

.

Geen opmerkingen: