zaterdag 19 januari 2008

De pitch van 17 januari

Om 12:00 uur was het aan mij de beurt om ideeën te presenteren aan mensen van buiten de academie. Zij gingen hun mening en advies geven, terwijl ze onze filmplannen daarvoor nooit gezien hadden. Dit zorgt voor een nieuwe kijk op ideeën en is een oefening voor een mogelijke pitchpresentatie in de animatiewereld na de academie. Het is bedoeld om te leren ideeën te presenteren, zodat onbekenden de mogelijkheden van het filmidee zien. Sarah Lugthart (VBF), Erik van Drunen (HAFF) en Leon van Rooij (LADDS & PLAYGROUNDS) gingen hun visie geven op mijn idee.De presentatie ging goed. Ik kon mijn verhaal duidelijk en volledig vertellen. Het werd niet warrig en ik stond er redelijk zelfverzekerd bij. Echt zenuwachtig was ik niet meer toen het begon. Gelukkig maar, want dit was bij de oefenpitch allemaal wel anders.

Ik heb laten zien wat ik tot nu toe heb. Het was daarbij jammer dat ik een aantal dingen nog niet heb en dus ook niet kon tonen, zoals bewegende beelden, een (moving) storyboard of een impressie van een mogelijke stijl. Voor al deze onderdelen was het momenteel helaas nog te vroeg.
Er volgden nog wat nuttige opmerkingen en goede raad, zoals:

* Bij een echte pitch (als je in animatie werkt) zou je wel beweging, stijlvoorbeelden en storyboard moeten tonen. Dat geeft al een beeld van het eindresultaat en maakt opdrachtgevers en geldschieters enthousiast.

* Als er geen animatie/storyboard bij de presentatie is, neem dan een reel mee met voorbeelden van ouder werk. Zodat men toch je capaciteiten kan zien. Dat kan veel zeggen over de haalbaarheid van het project. Nu was het wat lastiger in te schatten voor het pitchpanel.

* Het verhaal spreekt aan. Ze wilden graag zien welke situaties de piloot gaat meemaken.

* Ze vonden het proces tot nu toe, hoewel misschien wat uitgebreid (zeker voor een pitch), een goede ontwikkeling tonen.

* Ze waren benieuwd hoe de piloot beweegt/acteert. Pas als je dit kunt zien weet je hoe de figuur echt in de film over gaat komen. Ook zegt het iets over de haalbaarheid van de animatie. Het is tot nu toe een goed en aansprekend karakter.

* Collage-achtige achtergronden en stijl vonden ze een goed idee. Een Flash-achtige stijl vonden ze een slecht idee. Gelukkig maar, ik ook...

* Het moet niet té slapstick cartoonachtig worden. Iets om op te letten bij de stijl van de film.

* Het hoofdkarakter misschien in de stijl van de wolken houden. Een suggestie. Cartoonachtig in combinatie met een wat realistischere achtergrond zou ook goed kunnen werken.

* Goed uitkijken met de tijd, want die vliegt!

Een aantal van deze opmerkingen kwam later ook terug bij het nabespreken. Ik kan zeker verder met mijn project. Een aantal opmerkingen onderstreepten gedachten die ik eerder al had over het project. Er zijn genoeg dingen waarmee ik voorlopig flink aan de slag kan!

.

vrijdag 18 januari 2008

Over de scriptie (deel 2)

Op woensdag 17 januari 2008 was ik om 14:00 uur aan de beurt om een kwartier lang met Rene Bosma en Christoffel Manders over de scriptie te spreken. Tijdens dit gesprek was al gauw duidelijk, waar ik al geruime tijd mee vast zat. De scriptie was te algemeen. Veel feiten, maar er werd in het verhaal weinig mee gedaan. Er kwam geen echt onderzoek of resultaat uit naar voren.
Toen ik daar zat begreep ik al dat de scriptie meer had moeten zijn, dan dat er nu lag. Daarnaast was hij ook niet af. Wat er nu lag was meer een berg feiten, dan een interessant verhaal. Het is belangrijk het onderwerp goed af te bakenen, iets wat bij mij nog niet goed gelukt was. Zelf was ik ook niet echt tevreden met mijn tot zover getypte scriptie.

Ik krijg nu alsnog de kans om mijn onderwerp af te bakenen. Eigenlijk verzin ik daarmee een nieuw thema voor de scriptie, wat bijna gelijk staat aan een nieuwe scriptie typen. Ik kan hierbij wel gebruiken wat ik voor de eerste versie al had uitgezocht en het is verstandig het nieuwe onderwerp af te bakenen uit het oude. Binnenkort praat ik met Christoffel verder over de voortgang van mijn scriptie.
.

woensdag 16 januari 2008

Modelsheet

De piloot vanuit verschillende hoeken.
.

Hoofdkarakter: de piloot (deel 3)

Na al deze karakterstudies, heb ik nu een definitief ontwerp voor mijn piloot. Het voldoet aan de karakterbeschrijving die ik eerder al bedacht had (zie onder). Op die manier is het karakter een geschikte hoofdrolspeler voor mijn animatiefilm. De piloot ziet er hier uit, zoals hij er volgens mijzelf uit zou moeten zien.

Karakterbeschrijving Piloot.

Uiterlijk karakter piloot:
Mannelijk karakter. Piloot = meest herkenbaar in typische pilootuitrusting - komt ouderwets over – ouderwets ogend vliegtuig (biplane – vliegtuig met dubbele vleugels = interessantere vorm). Uitrusting = piloot, personage = uitrusting piloot + karakter (lopende outfit).
Niet teveel nevenzaken. Moet duidelijk een piloot (=beroep) zijn. Uitrusting: grote vliegeniersbril en vliegenierspet, jas, laarzen en handschoenen.
Niet te oud, jong personage. Verbonden leeftijd: Idee komt voort uit eigen ervaring/ gedachtegang (weerspiegeling leeftijd). Geen oud personage. Omstreeks 20-25 jaar.
Karakter: Wendbaar, bewegelijk genoeg, enigszins onhandig, twijfelend, wat klungelig. Verder onderzoekend, nieuwsgierig, aanzienlijk voorzichtig bij gevaar, maar ook avontuurlijk. Vind het vliegen nog een geweldige ervaring/fantastisch – het is nog geen routine voor hem - nog geen ervaren piloot. Test mogelijkheden nog, bijv. door stunts etc. Vliegen is nieuw en is spannend. Doet het voor de kick. Moet wendbaar en bewegelijk karakter zijn om de avonturen in de lucht te kunnen overleven. Anders valt hij zo in de diepte. Dynamisch karakter. Aansprekend karakter, de sympathie van de kijker gaat naar dit karakter terwijl hij het moeilijk heeft.
Kleuren: contrasterend met de blauwe lucht. Valt beter op. Rood / oranje / bruin. Verder zwart/ wit/ grijs. Veel contrast. Eenvoudig kleurenschema. Geen kleuroverlopen. Evt. schaduwpartijen. Waarschijnlijk minder kleurgebruik door tegenlicht = veel wit of juist donkere kleuren. Daardoor meteen enige ruimtesuggestie.

dinsdag 15 januari 2008

Hoofdkarakter: de piloot (deel 2)

Na de 2e oefenpitch van maandag 07-01-08 besloot ik mijn karakter verder aan te gaan passen. Het karakter had meer mogelijkheden en kon meer op een piloot lijken. Ook vond ik het karakter te klein. Nadat deze piloot was gestopt bij de post heb ik ook zijn kleurenschema veranderd. Blauw op blauw valt niet op. Oranje op blauw wel. De volgende versie was het resultaat van een korte aanpassing in Photoshop. Maar het was nog niet de goede versie.Er ontbrak nog steeds iets en de bril was nog niet goed. De verhouding was al wel veel beter, wat ook het doel was van de aanpassing in Photoshop. Ik maakte opnieuw schetsen. De kern van het figuur was al best aardig, dus die nam ik als uitgangspunt hierbij. Er volgden weer 2 nieuwe A4'tjes met hoofden voor de piloot.
.










Op het eerste vel kreeg ik een beter idee welke kant ik mijn figuur op wilde laten gaan. Ook probeerde ik verschillende brillen. Ondanks dat de elementen waarop ik de piloot opbouwde steeds minder veranderde, was het nog wel uitzoeken hoe deze onderdelen het beste samengevoegd konden worden.
.

Ik kreeg een steeds beter beeld van de uiteindelijke piloot. Ik probeerde ook al even wat mogelijkheden met gezichtsuitdrukkingen in schets. Vervolgens ging ik mijn personage uitwerken.


..

zaterdag 12 januari 2008

Kalkversie van het verhaal v2.0

Eerder stond hier een verhaallijn die veel te complex was om een goede korte animatiefilm over te maken. Na de gesprekken met Maarten Koopman, Rene Bosma en Paul Moggré deze week en goede raad van o.a. Dominique, Lisa en Bas, is het nu tijd deze verhaallijn terug te brengen.

Ik heb intussen een wat beter beeld hoe dat zou kunnen en het is hard nodig ook. In ieder geval moet de verhaallijn eenvoudiger blijven. Voorlopig niet teveel bijzaken, die afleiden van het verhaal. Ook overgebleven onderdelen van oude verhaallijnen moeten zo snel mogelijk weg, want die zijn niet langer nuttig. Het verhaal moet terug naar de kern, het uitgangspunt hoe het bedoeld was toen ik dit thema bedacht. Het is een eenvoudig gegeven met een enorm aantal mogelijkheden.

Tot nu toe:

Kalkversie 02 - De wereld in de wolken (nog geen definitieve titel)
Hoofdrolspeler: De piloot

De piloot vliegt in zijn vliegtuig. Hij heeft het naar zijn zin en vindt het geweldig. Hij vliegt door de wolken, totdat hij plotseling ergens tegenaan klapt met zijn vliegtuig. Nu zit het vliegtuig vast in een wolk. Het vliegtuig zit muurvast en komt niet meer los. De piloot wil terug naar beneden.

Om terug beneden te komen probeert hij een aantal pogingen (3 of meer), waardoor hij juist meer in de wolkenwereld verzeild raakt. De wolken lijken wel echte obstakels!

- Dit staat tot nu toe ongeveer vast. Wordt Vervolgt... -
.

zondag 6 januari 2008

De vliegende kist

Vliegtuigen zijn redelijk lastig te tekenen. Daarom ben ik begonnen een vliegtuigje te bouwen in 3D. Het vliegtuig rotoscopen zou een optie zijn als de stijl van het vliegtuig niet meteen bij de film past. De film wordt overigens volledig 2D (of oogt tenminste volledig 2d). Het vliegtuig komt langzaam in vorm.
Met 3D vergroten de mogelijkheden van de bewegingsvrijheid van het vliegtuig. Hij kan in 3D bewegingen maken die in tekening extreem lastig zouden zijn. Ik weet ongeveer wat voor vliegtuig ik wil gebruiken in de film. Het vliegtuig moet aansluiten op de herkenbare pilootoutfit en stijl van de piloot. Het vliegtuig wordt dus een ouderwets vliegtuig, met cartooninvloeden. Het echte uiterlijk, kleuren en textures van het vliegtuig zullen voortkomen uit een schetsstudie.
.

Malle beesten uit de lucht

Ze leven in de wolkenwereld, zijn gemaakt van wolken en de luchtpostpiloot komt ze mogelijk op den duur tegen op zijn tocht. Het is me nog niet duidelijk hoeveel van deze creaturen ik nodig ga hebben. Voorlopig zijn ze uit de verhaallijn geschrapt. De wezens kregen speciale eigenschappen, die bij de wolken passen of die de piloot goed kunnen helpen. Verdere uitwerking van het verhaal moet uitwijzen welke richting ik met deze luchtwezens in zal gaan en of zij nog deel zullen uitmaken van de uiteindelijke film.









Hoofdkarakter: de piloot (deel 1)

Het hoofdkarakter van deze film is piloot. Voordat ik hem ging ontwerpen heb ik me eerst afgevraagd waaraan het karakter in ieder geval moest voldoen. Ik had al een beetje een beeld wat ik in het karakter wilde stoppen, maar tegelijk nog geen idee hoe hij eruit zou moeten gaan zien.
Toen er meer tijd was ging ik aan de slag met schetssessies. Snelle schetsjes, afwisselend getekend met links, rechts, ogen dicht, ogen half open en met ruwe en snelle lijnen. Intussen zijn hier de eerste 110 schetsjes voor de piloot z'n hoofd.










Vervolgens had ik een hoofd getekend dat me beviel. Dit was ongeveer het karakter dat me toepasselijk leek. Vervolgens ging ik een lijf ontwerpen. Dit wilde ik eenvoudig houden. Geen overbodige details en andere afremmingen. Het karakter moet in zijn vorm enigszins eenvoudig blijven. Verdere details komen eventueel later wel, als ze nodig zouden zijn.
.









Nu had ik een karakter gemaakt, dat welleens de piloot zou kunnen worden die ik zoek. Ik heb met potlood geprobeerd hoe kleur uitpakt op het personage. Dit is nog niet het definitieve ontwerp. Ik ga hier nog een paar wijzigingen aan toevoegen.
.











Na de 2e oefenpitch van maandag 7 januari 2008, heb ik een aantal nuttige opmerkingen ter verbetering van de film gekregen. Intussen heeft mijn hoofdpersoon ontslag genomen bij de luchtpost. Voor het verhaal speelt het geen rol. Ook moet ik nog beter afbakenen wie deze persoon is en waarom juist deze zo geschikt is voor de rol. Meer hierover in een volgende post over het hoofdkarakter.
.

zaterdag 5 januari 2008

Terugblik op de oefenpitch

Nadat de eerste 4 weken van het schooljaar voorbij waren, hadden we voor het eerst een pitch. Deze was bedoeld om te oefenen met het presenteren van een filmidee.
Dit zijn de schetsen en ideeën die het project vorm gaven in het begin. Een aantal dingen zijn nog steeds bruikbaar en nuttig. Andere zijn inmiddels niet meer nodig. Hier even de pagina's waarmee het filmidee begon.
Tijdens de stage had ik al verschillende ideeën over de manier waarop mijn wolkenwereld eruit zou moeten gaan zien. Ik schetste verschillende wezens, gebouwen en andere dingen die daarboven vindbaar zouden kunnen zijn. De bewoners waren aanvankelijk een soort vogelmensen. Gebouwen waren opgebouwd uit wolken.
.












Het idee werd tijdens de oefenpitch goed gevonden, maar het moest nog veel beter uitgewerkt worden. Ook moest er misschien op een eenvoudigere of andere manier vorm worden gegeven aan het verhaal en het uiterlijk van de wereld.
.









Om deze wereld zichtbaar te maken, had ik een link nodig tussen de wereld beneden en de wolkenwereld. Dit kwam in de vorm van een persoon, die de wereld daarboven zou gaan bezoeken. Uit de verschillende mogelijkheden koos ik voor een piloot.
.









Een vliegtuig leek mij een interessante manier van reizen naar een dergelijke wereld en het gaf meteen een idee van een soort hoofdkarakter. Aanvankelijk bracht hij met zijn vliegtuig pakjes rond, die hij op adressen dropte met parachutes. Een vliegtuig heeft een heleboel mogelijkheden. Zo is het beweeglijk en dynamisch in de lucht en kan zonder veel moeite overal worden opgestegen.
.









Er waren intussen verschillende ideeën waarmee ik verder kon werken aan mijn eindfilm. Verschillende wezens die voortkwamen uit de wolken of de introductie van een tweede soort wolken, zoals donderwolken of rookpluimen, waren ontstaan.
.









Het project werd meermalig grof onderbroken door andere projecten, wat de ontwikkeling niet ten goede kwam. Toch bedacht ik tussendoor nieuwe dingen die interessant zouden kunnen zijn om in de film te verwerken.
.







Over de scriptie (deel1)

In het eindjaar is het de bedoeling een scriptie te schrijven over een aan de opleiding gerelateerd onderwerp. Zelf ben ik al jaren geïnteresseerd in animatiefilms en stripverhalen. Beide verhalende media die overeenkomstig zijn, maar meteen erg verschillend. Met de scriptie wil ik de animatiefilm en het stripverhaal graag aan elkaar koppelen. Het thema dat ik heb gekozen als uitgangspunt voor mijn scriptie is: de relatie tussen de animatiefilm en het stripverhaal.

Hoe verhouden animatiefilms en stripverhalen zich tot elkaar? Wat zijn verschillen en overeenkomsten van de mogelijkheden die beide media bieden? Maken ze dezelfde ontwikkelingen door? En hoe beïnvloeden ze elkaar? Dit zijn voorbeelden van zaken die bij de scriptie van belang zijn en die ik ga probeer te onderzoeken.

Met dit thema is mijn scriptie direct verbonden met mijn manier van tekenen, die wellicht ook zijn plaats naar het eindproject zal vinden. De scriptie zou eveneens dienst kunnen doen als een stijlenonderzoek daarvoor. Verder verdiep ik mij op deze manier in 2 gebieden waar mijn interesses liggen en leer er zo meer over.

In week 51 heb ik een voorlopige versie van mijn scriptie ingeleverd bij Christoffel Manders. Het bevatte dan wel de nodige 20 pagina's, maar het verhaal was nog niet compleet. Dit kwam omdat mijn aandacht eveneens door andere projecten in beslag werd genomen. De definitieve leesversie hoop ik zo snel mogelijk alsnog te kunnen inleveren.
.